In gesprek met Jeroen Schaaf

Een belangrijk onderdeel van onze dienstverlening is de acceptatie van dossiers. We laten je iedere maand kennis maken met een van de mensen achter onze dienstverlening.

Deze maand gaan we in gesprek met Jeroen Schaaf. Jeroen is sinds mei 2016 acceptant. Het motto van Jeroen is: “Afwijzen kan iedereen en accepteren is een vak.” Het is volgens hem de kunst om met zo min mogelijk stukken toch een zo groot mogelijk resultaat te behalen. Hij legt uit dat het aan de acceptant is om de aanvraag te begeleiden en het dossier zo goed mogelijk over te brengen naar de geldverstrekker. 

Onder de favoriete dossiers van Jeroen vallen verhuurdossiers. Jeroen: “Dit zijn casussen om je tanden in te zetten. Het wijkt vaak af van de standaard en past niet bij iedere geldverstrekker.” Voor dit soort dossiers werkt Jeroen het liefst met geldverstrekkers die meedenken en oplossingsgericht werken. Hij zegt: “Wanneer je samen toch het dossier er doorheen sleept, geeft dat een goed gevoel.

Zo herinnert hij zich nog een case met een agrarisch onderpand: “Klant wilde oversluiten maar het onderpand was een boerderij met alles wat daarbij hoort. Deze bestond uit het huis (de boerderij), een stal en akkerland met agrarische bestemming. Een onmogelijke klus zo op het eerste gezicht. Gelukkig waren alle onderdelen kadastraal gesplitst en bleek de waarde van het huis al voldoende om de hypotheek van de huidige geldverstrekker over te kunnen sluiten. Uiteindelijk is het gelukt om met NIBC een hypotheek af te sluiten”  

Voor de adviseur heeft Jeroen nog wel een goed advies: “inventariseer goed wat de klant wil. Werk de situatie uit en neem de tijd om de acceptant goed te briefen.” Ook ziet hij verbeterpunten voor zijn eigen team: “We zouden meer moeten bellen over afgewezen dossiers. De adviseur vertellen over het waarom en vooral wat je nodig hebt om wel door te kunnen.”

Jeroen heeft de afgelopen jaren gemerkt dat een succesvolle samenwerking onder andere bestaat uit het begrijpen van elkaars werk en zegt: “Adviseurs met relatief veel dossiers weten vaak goed hoe het proces loopt en ervaren een prettige manier van werken.